måndag 11 oktober 2010

Utopi

- - -

Jag träffade i helgen människor som förvånande nog tyckte lika illa om mannen som tror på devisen "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov" som de tyckte illa om ledaren för det främlingsfientliga partiet som nyss tagit plats i riksdagen. Det är något väldigt provocerande med vänstersolidaritet tydligen, lika provocerande som tokidiotiska högerextremister - DET har jag väldigt svårt att förstå.

Om man nu tycker så illa om solidaritet, om allas lika värde och vetskap om allas olika möjligheter, då förstår jag inte varför man vill umgås med mig över huvud taget. Jag är inte sån. Jag vill fortsätta tro på utopier, även om utopierna är omöjliga bland annat för att det finns sådana människor som jag träffade i helgen. Såna som pratar dyra parfymer och priset på svensk hummer och som inte tycker att man ska hålla fast vid fina tankar för att de är omöjliga att förverkliga. Och såna som småler åt medborgarlön. Nä tack.

- - -

Inga kommentarer: