söndag 12 december 2010

Bergslagsbygdens byar

- - -

Vad gör innevånarna en söndag i byn med 1600 innevånare? Några av dem ligger hemma bakis efter pizzeriafyllan igår. Några tar en promenad eller äter middag med släkten. Några sportar.

Ganska många går och tittar på innebandy. Det är något av en mardröm för bortalagen att ta sig till det gamla tältet vid foten av åsen. Stämningen kan vara helt fantastisk. Den kan också vara hätsk. I byn är man lokalpatriotiska. Domaren dömer alltid fel. Motståndarna spelar alltid fulare. Och så vidare och så vidare. Men jag trodde det stannade där. Jag trodde inte att det fanns så många som dömde människor utifrån sitt ursprung. Men sporten är inte så oskyldig som det kan verka. Idag var det dubbelmatch (både herrar och damer hade hemmamatch)

Om man har mörkt rakt hår, höga kindben och ser ut lite som en indian får man heta Pocahontas, "Äh, av från plan Pocahontas", hånades bortalagets spelare.

"Han kan väl bara två meningar på svenska" (Om domaren med utländsk påbrå som manade: spela på, när det var gruff vid sargen)

"Varför är det en neger här inne" (jag blev mållös och visste inte vad jag skulle svara när min medspelare sa så, vad fan säger man?) "Han står där borta, måste vara från bortalaget" Ehh, jaa?

"Jävla invandrare (eller sa hon svartskalle)" (Om domaren som inte hade helt svenska föräldrar.)

Vad är det jag har gett mig in in när jag försöker smälta in i min barndoms håla. Jag försöker att inte skilja på olika människor. Men nu skulle jag vilja göra det. Jag skulle vilja ta med mig en människa dit med påbrå från andra världar och presentera som min pojkvän/flickvän/kusin/bror - ja vad sjutton som helst. För va fan, det är väl inte 1800-tal. Inte ens i byn.

Ibland liknar min hemby Änglagårdsfilmerna obehagligt mycket. Jag borde ta med mitt kulturpatrask och bilda ett kollektiv där. DÅ får de att snack om :)

- - -

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag är på! Skandalkollektiv i byn låter underbart - ska vi måla oss med skokräm också?

Lou sa...

Det ska vi :)

Ida sa...

Ja när man hör sådant där blir man ju inte direkt förvänad över att vi har ett nasseparti i riksdagen. Rasismen har blivit så jävla socialt accepterad att man blir mörkrädd. Istället för att se, och ta itu med, de verklige problemen så som ökade ekonomiska och sociala klyftor, så vräker man ur sin förhatlighet mot helt oskyldiga människor.

mellis sa...

Känns som du raljerar lite över hålan. Vill poängers att alla sombor här inte beter sig på detta ovärdiga sätt!!

Lou sa...

Det är visst och sant att alla människor i alla små bruksorter inte beter sig så, men det är vanligare än vad jag trodde. Sorgligt men sant. Raljerande eller inte, det är bara sanningar. Måhända mina sanningar men jag försöker verkligen att inte vinkla dem utan objektivt lyssna och ta in. Och ibland tror man sannerligen att öronen ska trilla av.

Lou sa...

Ps. ja jag skämtar ironiskt om hålan, dock inte på ett respektlöst sätt. Utan kärleksfullt och något sorgligt. Vill någon kalla det raljerande så varsågod. Ds.