Har du sett det nya ekologiska tuggummit, frågar en vän till mig. Och detta var vad hon menade:

Ett tuggummi som inte är det minsta ekologiskt men förpackningen får folk att tro det. Det är stylat med naturfärger och heter dessutom Origins. Läser man snabbt kan man tolka det som Organic. Däremot används naturliga smakämnen och man har inga färgämnen eller konserveringsmedel, något som i sig är lovvärt men det är inte ekologiskt.
Och det här då:

Nescafé Green. Inte heller det minsta ekologiskt men produkten är ändå utformad så att kunden ska tro det.
I eko-trendens spår följer greenwashing: ett begrepp som syftar på att företag och industrier vilseleder och sprider dimridåer för att vi konsumenter ska köpa just deras produkt. Och vi gör det, för många av oss vill handla ekologiskt. Dagens konsumenter är slöa och läser inte så ofta innehållsdeklarationen. Vi litar på företagen.
Jag säger: köp KRAV-märkt. KRAV är en kontrollförening som utför regelbundna och oannonserade tester av företagen. KRAV står på konsumentens sida.
Om världen hade fler medvetna konsumenter skulle den se bättre ut. Om vi gjorde val när vi köpte kläder, mat och andra förbrukningsartiklar skulle färre miljögifter användas, mindre kemikalier skulle spridas i naturen och arbetare världen över skulle må fan så mycket bättre. Medvetna val = solidaritet med jordklotets människor och med naturen.
- - -

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar