söndag 7 november 2010

Bara för tjejer

- - -

F!-entusiasterna har startat upp i Västerås. Det är på tiden att vi får lite genustänk i den här staden! Direkt från deras möte åkte jag mot en affär för att bunkra upp med kattmat nu när kattvaktstanten ska bo hemma hos mig, så hon slipper släpa. När man kommer in i butiken finns massor med leksaker, maten kommer längre in så att man måste passera massa onödiga prylar som man förväntas stoppa ner i sin gigantiska kundvagn som ska rymma grejer för tusentals kronor. Min vana trogen fyllde jag en kundkorg istället och jo, jag köpte bara de grejer som står på inköpslistan. Det är inte ens svårt att slåss mot konsumtiontilldödstrenden, jag har väl vant mig av med det vid det här laget.

Hur som, det första jag stöter på i butiken är ett stort ställ med leksaker, rosa. Vet inte vad det var, kollade inte så noga. Där stod två barn, en tjej i 4- 5 års åldern och förmodligen hennes lillebror på sådär en 3 år.

- Det är bara för tjejer, det är bara för tjejer, det är bara för tjejer, mässade tjejen. Medan killen lystet fingrade på grejerna. Jag tror att jag räknade till att hon tio gånger upprepade samma fras, det är bara för tjejer, det är bara för tjejer, det är bara för tjejer. Ingen mamma eller pappa trädde in och rättade henne. Där var nog en av de få gånger jag önskat att jag var kille. Så jag kunder kliva fram och ta en av de där leksakerna och säga åhh, en sån här vill jag ha.

Pojkens värld var begränsad. Flickan hade fel men jag slår vad om att hon lärt in det beteendet av de vuxna. Pojkens lekvärld krympte, förmodligen flickans också när de kom längre in i butiken bland bilar och monster. Vari ligger hotet? Varför begränsar man barn? Varför i helvete spä på det kulturellt skapade könet när vi redan har fötts med ett.

Dagens F!-entusiastmöte var både för kvinnor och män. Dock uteblev männen. När vi är små kan vi inte välja, men i vuxen ålder bestämmer vi själva (om vi kan göra medvetna val och reflektera över oss själva vill säga) om vi vill begränsa vår tillvaro. Synd att så många gör det.

- - -

Inga kommentarer: