måndag 8 november 2010

Ibland tänker jag att folk inte tänker

- - -

Ibland tänker jag att folk inte tänker.

Jag vet, det är lite att ställa sig ovanför. Kanske gör jag det. Men vad sjutton. Som idag på en matvarubutik (det är ofta på matvarubutiker som jag gör iakttagelser och samtidigt tänker: Ibland tänker jag att folk inte tänker).

Jag stod i kön. Framför mig en man och ett barn. En kvinna kommer springande när de nästan är framme vid kassan. Hon lägger in någonting i korgen som mannen håller och säger:

"jag har hittat såna här nu, jag har letat så länge. Så länge har jag letat. De är jättebra när handdukarnas hängare går sönder. Annars kan man ju inte använda handdukarna. De är jättebra. Jag har letat så länge efter såna här. Hängarna på handdukarna har gått sönder. Det är det värsta, att allt går sönder hela tiden."

Hon springer bort till tiokronorslådorna och hämtar två till paket med handdukshängare (nypor i plast och metall). Varje förpackning har ca 10 hängare. Jag tänker: Vad ska du med 30 handdukshängare till, hur många handdukar har du hängande i ditt hem. Jag skulle ha nöjt mig med en, eller max två. Men det är klart, hon kanske hade 20 barn hemma som alla hade en handduk. Fast jag skulle aldrig ha köpt såna där hängare. Jag hade sytt fast ena änden på handdukens egna hängare om det hade lossnat.

Vet folk inte hur man lagar någonting längre? Kan man inte sy på ett band på en handduk. Det är illa ställt med världen. Eller är det bara så att vi glömmer bort att tänka ibland. Ibland tänker jag att folk inte tänker.

De där tiokronorslådorna, folk är som galna i dessa saker, slit och släng och vi behöver egentligen inte men det är ju sååå billigt. Men jag blev glad igen sen. Mannen efter mig tackade när jag la upp "nästakundpinnen" efter mina varor. "Man måste säga tack sa han, det är viktigt att tacka" Jo sa jag, ett leende och ett tack kan göra mycket.

När vi packade ner våra varor möttes våra ögon och jag önskade den gamle mannen en trevlig kväll. Han sken upp och önskade det samma. Och tackade.

En del människor gillar jag. Det är tur att de finns, för en sådan misantrop som jag.

- - -

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tror att många människor är så upptagna av att tjäna pengar för att köpa nya saker så de helt enkelt inte hinner laga de gamla...

Lou sa...

Huvudet på spiken!