söndag 28 november 2010

Haltung und Würde

- - -

Hållning och värdighet. Det är inte så lätt. Men jag tänker på det. Mestadels av tiden tittar jag på film. Detta under av flykt in i andras verkligheter.

Idag såg jag I gryningens timmar, eller jag försökte se. Mycket utav tiden såg jag ingenting, tittade bort för att det var för outhärdligt. En film att gråta till. Att gråta över mänskligheten. Jag ångrar inte att jag gick dit, det var en mycket bra film. Stark. Ärlig.

Hur ska en liten människa klara sig i den här världen när mänskligheten är så omänsklig; när koncentrationsläger var ett faktum inte ens en mannaålder bort, när vänner sviker, när hjärntumörer finns och när allt man drömmer om är så långt långt borta. Jag känner omtänksamhet för människor. Kanske borde jag inte det. Det är sällan det kommer tillbaka.

Idag är jag nihilist och misantrop. Idag har jag ingen haltung und würde. Och det är inte bara mitt fel.

- - -

Inga kommentarer: