lördag 27 november 2010

Ekologisk textil V-ås

- - -

Shopping hör inte till min starka sida, jag handlar det jag hade tänkt och behöver, sen går jag ut ut butiken. Rabattkupongernas mardröm - meningen är ju att man SKA plocka på sig massa man inte tänkt. Men det beteendet går faktiskt att vänja sig av med. Det tog ett tag men nu är jag där.

Idag gav jag mig ut på stan för en eko-inventering av stadens butiker som hade skickat ut rabattkuponger: Kappahl, Lindex, och Åhlens. Och när jag ändå var på jakt scannade jag av HM också. Så här såg det ut:

Kappahl: Först gick jag en lov och tittade om de hade någon särskild hörna för ekologiskt producerade kläder men hittade inget. Så jag haffade ett butiksbiträde. "Nej tyvärr, vi har ingenting just nu", blev svaret.

Lindex: Fick genast hjälp av ett butiksbiträde som pekade ut och det fanns: basplagg som leggins och mysbyxor, tröjor, kort- och långärmade linnen, t-shirtar och en del underkläder av återvunnen polyester och andra underkläder helt ekologiska. Alla plagg med ganska tydlig grön lapp. Alla basplagg var förstås i svart, vitt eller beigt.

Åhlens: Hittade ingenting så jag frågade. "Ja, det ska finnas lite här och var men jag vet inte var", var expeditens svar. Jag fick leta på själv men hittade inget. En annan expedit kommer fram och frågar om det var något speciellt jag skulle ha. "Nej, jag vill bara veta vad ni har som är ekologiskt sa jag" Hon visade mig till deras sportavdelning där det fanns ekologiska t-shirts. Lappen som visade att det var eko var ganska anonym och jag hittade inget mer i butiken som var eko.

HM: Hysteriskt mycket folk! Handlar alla på butiken som blivit känd för slit och släng, barnarbete och porriga modeller? Hittade två tunikor i svart och lila och tänkte nästan ge upp i trängsel, ingen expedit fanns att fråga heller. Men längst in i butiken på en vägg och två snurror fanns massa ekologiskt basplagg: toppar, spagettilinnen, vanliga linnen, t-shirts - och det fanns massor med färger att välja mellan!

Ingen butik får topp-poäng. Det har inte hänt så mycket på ett år sedan jag sista checkade eko-utbudet. Det mesta som är eko är i murriga färger, något tantigt och laid-back. Men bäst betyg i dag fick iaf Lindex. För att de var trevliga och visade runt på alla plagg och för att de hade störst utbud.

Vad hade jag med mig hem i påsen då? Jo, en långärmad topp och en t-shirt från Lindex som med rabattchecken kostade mig 128:- tillsammans. Vad jag reagerade på var att alla kläder var så billiga. Gratis är inte gott - det är dyrt för någon annan. Jag hoppas verkligen att mina två ekoplagg inte är tillverkade på ett dåligt sätt. Jag skulle vilja ha en fairtrade-märkning på kläder också! Nej, bäst är nog om man tillverkar sina egna kläder. Fan att min symaskin skulle bli stulen ur förrådet!

- - -

4 kommentarer:

VildaMatilda sa...

Ho ho! Det fanns faktiskt en del ekologiska plagg på HMs mammakläders-avdelning. Vi hörs och syns snart!

Lou sa...

Oj, den glömde jag checka :)

Anonym sa...

om du ska tillverka dina egna tyger - vad syr du dem av?

Lou sa...

Nja Viveco, jag hade nog inte tänkt tillverka mina egna tyger - det verkar vara otroligt jobbigt att odla lin, häckla, spinna och väva så det får jag ta när jag blir pensionär och har maaaassor med tid :) Men tillverka mina egna kläder är mitt mål. Har gjort det en hel del när jag har varit iväg på medeltidsmarknader. Då har jag mest sytt klänningar och tunikor i linne. Men det finns gott om ekologiska tyger att få tag på. Kolla min hemsida under tips så finns där länkar till eko-tyger om jag inte minns fel. Det finns även ekologiskt garn och ull att få tag i.

Vilken rolig fråga det blev, "om du ska tillverka dina egna tyger - vad syr du dem av?" Jag antar att du menar kläder istället för tyger. En lustig tanke att sy ett tyg :)