fredag 11 februari 2011

"Då anden är undertryckt, stönar köttet."

- - -

Aforismer och metaforer - ett sådant fint skrivhantverk! Edith Södergran har vandrat vid min sida, en olyckssyster under svarta hökvingar. Det mänskliga psyket, hur kan man någonsin förstå det. Om man så skulle förstå sig på det egna så möts man hela tiden av andra, helt obegripliga psyken. Jag ser och registrerar, iakttar och noterar att det inre avspeglar sig i det yttre. Vår fysik är beroende av vårt psyke.

Södergrans aforismer appellerar:

-

Kring allt som är sjukt spinner månen sitt nät, till dess fullmånen kommer och hämtar det en vacker natt.

-

Livets tre stora gåvor: fattigdom, ensamhet och lidande skattar endast den vise till deras egentliga höga värde.

-

Att tillfriskna är ett sjudomstillstånd.

-

Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.

-

Inga kommentarer: