måndag 13 april 2020

Aprilväder

- - -

I

Jag har aldrig tränat så. Hålla inne. Vänta ut. Till båge spänd. Just i våren. Ömmar. En plåga för en brusande älv. Sprängfyllda knoppar. Ett aprilväder.

Vore jag inte längtan själv skulle vattnet stillna, kroppens muskler slappna och en mjuk bädd av möjlig relation beredas. Vore jag inte längtan själv.

II

Mitt kaninhjärta
vidöppen bröstkorg
Jag vågade igen.
Kanske precis det värsta
Kanske det allra värsta
Men jag vågade.
Jag har min kärlek kvar
Den bor i mig trots mina banemän.

III

Från julens grådassighet
fram till påskens stormar
öppnades vidder av möjligheter
och glimtar av samhörighet.
Lita aldrig på högtider.
Lita endast, blott endast
på kyssen som kommer tillbaka.
Lita inte på planer drömmar
tankar fantasier.
Lita endast, blott endast
på handflatans värme.
Lita inte på texten konstruktionerna
analyserna teorin.
Lita endast, blott endast
på doftens språk
och på den lilla skärva
av möjlighet
som stormen bär med sig.
Som ett aprilväder.

- - -

Inga kommentarer: